Afscheid van de pedagogische antropologie?

Auteurs

  • J.D. Imelman

Samenvatting

Als een zekere vorm van disciplinair beschrijven enverklaren als afgedaan wordt beschouwd, heeft hetzin de gewraakte disciplinaire benadering uit teluiden onder verantwoording van het 'waarom'. Zois dat vaker gebeurd. Klafki en Dahmer c.s. (1968)meenden het bijvoorbeeld met de geesteswetenschappelijke pedagogiek te hebben gedaan; in Pedagogische Studiën 1974 (51) 7/8 tracht Spiecker(1974b) beargumenteerd afscheid te nemen van depedagogische antropologie. Vandaar de titel bovendit betoog. Het loont de moeite Spiecker's verantwoording wat nader te bekijken. Immers: het is nietweinig wanneer een gehele discipline als idool wordtafgedaan. Wat Klafki c.s. presteerden, is heel watminder ingrijpend; zij stelden een in hun ogen inmiddels minder relevant geworden methode van eendiscipline aan de kaak, niet een discipline zelf.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel