Evalueren van Onderwijsinnovaties

Auteurs

  • L.J. BOSCH

Samenvatting

Algemeen gesteld zou men het onderwerp van dekonferentie kunnen formuleren als: Hoe kunnenoverheid, onderzoekers en ondeiwijsmensen hunverantwoordelijkheid voor het evalueren van onderwijsinnovaties gestalte geven?In een paper en een inleiding werd door prof.R. Stake van de Universiteit van Illinois, die doorCERI als expert voor dit projekt was aangetrokken,het onderwerp van de konferentie nader toegelicht.Stake konstateerde, dat de verantwoordelijkheidvoor het onderwijs niet meer ekspliciet berust bij dedirekt betrokkenen de leerkracht, leerling en ouders maar in toenemende mate wordt gedeeldmet mensen en instanties die verder verwijderd zijnvan het onderwijsleerproces. Allerlei representantenvan de overheid en andere maatschappelijke instituties zijn mede verantwoordelijk voor en hebbenbemoeienis met steeds meer aspekten van het onderwijssysteem. Voor het nemen van beslissingen hebben deze instanties informatie nodig. Daarom is het nodig datde evaluatie van vernieuwingsplannen niet alleengebaseerd is op persoonlijke, subjektieve indrukkenen fragmentarische evaluatieaktiviteiten, maartevens op systematisch en breed opgezet evaluatieonderzoek. Systematisch evaluatieonderzoek is eennoodzakelijke aanvulling op de ervaringskennis vande praktikus en de theoretische inzichten van dewetenschapper.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel