Meten en konserveren

Auteurs

  • K. Meyer

Samenvatting

Nagegaan wordt over welke kognitieve vaardighedeneen kind de beschikking moet hebben wil het kunnenkonserveren. Na een analyse van de theoriëen vanPiaget en Gal'perin op dit punt blijkt dat GaVperinmeten als voorwaarde voor de konservatie ziet, terwijlPiaget meten juist als een gevolg ervan beschouwt.Een verklaring voor het gevonden verschil moeto.i. gezocht worden in de verschillende uitgangspunten die gehanteerd worden bij de theorievormingomtrent de kognitieve ontwikkeling. Bij Piaget ligtde nadruk op een beschrijving van deze ontwikkeling,terwijl GaVperin naar een verklaring ervoor zoekt.Ten slotte wordt getracht beide opvatitngen in éénmodel te integreren, waarbij wordt aangegeven hoedit model onderzocht kan worden. In de kognitieve ontwikkeling van een kind tussenhet vijfde en tiende levensjaar vormt het konservaticfenomeen een van de meest opvallende, en waarschijnlijk daardoor, ook een van de meest bestudeerde verschijnselen. Ook dit artikel handelt overhet konservatieverschijnsel, en meer in het bijzonderover de kondities waaronder het optreedt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel