Vergelijking van de prestaties van blinde en ziende kinderen op het verbale gedeelte van de W.LS.C.

Auteurs

  • M.J.C. Mommers
  • B.W.G.M. Smits

Samenvatting

In het kader van het intelligentieonderzoek wordt bijde leerlingen van de Nederlandse blindeninstitutenveelal gebruik gemaakt van het verbale gedeeltevan de W.LS.C. Uit kontakten is gebleken, datmet het oog op een zo juist mogelijke interpretatievan de uitkomsten vooral behoefte bestaat aan gegevens om: (1) de scores te kunnen afzetten tegende prestaties van een representatieve normgroep;en (2) een vergelijking te kunnen trekken met deresultaten van ziende leeftijdsgenoten.In nauw verband met het onder 2 genoemde komttevens dikwijls de vraag naar voren, in hoeverrehet gerechtvaardigd is de test bij blinde kinderen afte nemen en met welke verschillen dan eventueelrekening moet worden gehouden.Hieronder worden in het kort een aantal reedsbekende gegevens over de verbale W.I.S.C. bijvisueel gehandicapten samengevat. Parker (1969) komt op grond van onderzoek totde konklusie dat: 'the child who is visually impairedcan be tested with almost no need to depart from theStandard procedures, allowing us to accept the testresults with about the same confidence as the resultsobtained by testing an unhandicapped child'(p. 303).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vergelijking van de prestaties van blinde en ziende kinderen op het verbale gedeelte van de W.LS.C. (2023). Pedagogische Studiën, 52(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16629