Het meten van taalvaardigheid
Samenvatting
Een overzicht wordt gegeven van een aantal Nederlandse taaltests voor de leeftijd van 47 jaar. Wegebruiken daarbij verschillende klassifikatieschema's: een opsomming van de opgenomen taaltestsplus korte omschrijving (alfabetische rangschikking),een groepering naar voornaamste taalfunktie, en eengroepering in termen van imitatie, komprehensie enproduktie.De tests zijn opgenomen op grond van kriteria als:beschikbaarheid in een of andere vorm, ontwikkeldprimair om een taalfunktie te meten, leeftijdsbereik;zowel gestandariseerde en uitgegeven tests, als testsin ontwikkeling binnen een projekt zijn vertegenwoordigd. Aan de meest gebruikte imitatie, komprehensie en produktiematen kleven een aantal bezwaren; één taaltest de Verhaaltjestest, (VTJ wordt daartoenader uitgewerkt als mogelijk alternatief Konstruktie, skoring, enkele psychometrische kenmerken enbetekenis van de VT worden beschreven, tesamenmet enkele mogelijkheden voor verder onderzoek.