Het meten van taalvaardigheid

Auteurs

  • H.J. Groenendaal
  • L.S. Barritt

Samenvatting

Een overzicht wordt gegeven van een aantal Nederlandse taaltests voor de leeftijd van 47 jaar. Wegebruiken daarbij verschillende klassifikatieschema's: een opsomming van de opgenomen taaltestsplus korte omschrijving (alfabetische rangschikking),een groepering naar voornaamste taalfunktie, en eengroepering in termen van imitatie, komprehensie enproduktie.De tests zijn opgenomen op grond van kriteria als:beschikbaarheid in een of andere vorm, ontwikkeldprimair om een taalfunktie te meten, leeftijdsbereik;zowel gestandariseerde en uitgegeven tests, als testsin ontwikkeling binnen een projekt zijn vertegenwoordigd. Aan de meest gebruikte imitatie, komprehensie en produktiematen kleven een aantal bezwaren; één taaltest de Verhaaltjestest, (VTJ wordt daartoenader uitgewerkt als mogelijk alternatief Konstruktie, skoring, enkele psychometrische kenmerken enbetekenis van de VT worden beschreven, tesamenmet enkele mogelijkheden voor verder onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel