Op zoek naar het kindbeeld in de bellettrie van 1900 tot heden

Auteurs

  • L. Dasberg

Samenvatting

Dit artikel bevat het verslag van een onderzoeknaar het kindbeeld in de Nederlandse romans dievanaf 1900 geschreven zijn. Aan de hand van eenaantal kriteria (zoals de konfrontatie van het kindmet de dood, sexualiteit etc.) is de relatie van dekinderwereld met de volwassenwereld geanalyseerd:de mate waarin het kind in een van de volwassenwereld geïsoleerde positie leefde en de reaktie van hetkind (de jeugd) hierop. De volgende ontwikkeling isnaar voren gekomen. In de eerste periode (19001920)is nog duidelijk het lieve, zoete kind te zien dat buitende volwassenwereld gehouden wordt. De tweede periode (19201940) wordt gekenmerkt door het kind datzich als gelijke gaat opstellen, eisen stelt en zelfs oprivaliteit met de volwassene aanstuurt. In de laatsteperiode (1940heden) mondt deze rivaliteit, dit gelijkheidsstreven versterkt, door de oorlog, uit in fundamenteel wantrouwen, niet meer zozeer tussen kind envolwassene, maar tussen de mensen onderling. Hetis echter de jongere die via het weer aandurven vandiepere relaties richting aan de toekomst geeft.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Op zoek naar het kindbeeld in de bellettrie van 1900 tot heden. (2023). Pedagogische Studiën, 52(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16639