Ontwikkeling en evaluatie van de Minikursus Effektief Vragen Stellen

Auteurs

  • S.A.M. Veenman

Samenvatting

Dit artikel geeft een verslag van de bewerking enevaluatie van de door het Far West Laboratory forEducational Research and Development ontwikkeldeMinikursus Effektief Vragen Stellen voor de Nederlandse onderwijssituatie. De studie vormt een onderdeel van het projekt 'The International Transfer ofMicroteaching Materials' dat onder auspiciën van hetCERI te Parijs is uitgevoerd.Bewerking en evaluatie heeft plaats gevonden voorde opleiding en voortgezette scholing van leerkrachten.Aan de evaluatiestudie hebben 72 studenten vandrie Pedagogische Akademies en 33 leerkrachten vanzes basisscholen deelgenomen. Bij de aanstaande leerkrachten zijn bij 10 van de 13onderwijsvaardigheden signifikante veranderingen ineen gewenste richting vastgesteld, bij de leerkrachtenin funktie bij 8 van de 13 vaardigheden. In het algemeen blijkt het effekt van de kursus onafhankelijk tezijn van het sociaal milieu en van het leerjaar waarinis lesgegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling en evaluatie van de Minikursus Effektief Vragen Stellen. (2023). Pedagogische Studiën, 52(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16643