De kognitieve versie van de Minikursus Effektief Vragen Stellen

Auteurs

  • S. Veenman
  • L. Kolle
  • A. Ponti de

Samenvatting

Dit artikel beoogt een verslag te geven van de ontwikkeling en de evaluatie van een kognitieve versievan de Minikursus Ejfektief Vragen Stellen. Dezestudie is te beschouwen als een deelonderzoek van hetprojekt 'Ontwikkeling en evaluatie van de Minikursus Effektief Vragen Stellen'.In de kognitieve versie van de Minikursus is eenbelangrijk element van het instruktiemodel van ditonderwijsleersysteem voor training van onderwijsvaardigheden gewijzigd: het daadwerkelijk oefenenmet echte leerlingen en terugkoppeling over de eigenverrichtingen door middel van beeldbandopnamen isvervangen ten gunste van diskriminatietraining.Argumenten hiervoor zijn ontleend aan het werk vanBandura en verwant onderwijskundig onderzoek.Bewerking en evaluatie is geschied ten behoevevan de opleiding en voortgezette scholing van leerkrachten.Op grond van de gevonden uitkomsten en uit hetoogpunt van kostenbesparing kan worden gestelddat de kognitieve versie van de Minikursus EffektiefVragen Stellen een positieve bijdrage kan leverenaan de opleiding en bijscholing van leerkrachten. Uit een uitgevoerde vergelijking met betrekkingtot de effektiviteit van de kognitieve versie en deoorspronkelijke versie kan als voorlopige konklusieworden geformuleerd dat de kognitieve versie metbetrekking tot de in de kursus opgenomen vaardigheden bijna even effektief is als de oorspronkelijkeversie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De kognitieve versie van de Minikursus Effektief Vragen Stellen. (2023). Pedagogische Studiën, 52(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16644