Instructie in probleemoplossen en de moeilijkheden in het denken

Auteurs

  • J. Elshout

Samenvatting

Een onderwijsleertheorie van het oplossen van problemen zal er rekening mee dienen te houden datproblemen een psychologisch heterogene verzamelingvan taken vormen. Hun diversiteit laat zich psychologisch beschrijven in termen van de probleemoplossingsmoeilijkheden die eigen zijn aan de vorm vanactiviteit, die wordt gevraagd, de aard van het probleemmateriaal en de vorm van organisatie daarvan.Deze moeilijkheden bepalen in interactie de karakteristieke moeilijkheid van een probleem. Twee voorbeelden worden gegeven van de wijze waarop eenmoeilijkheidsanalyse van een bepaald probleemtypede basis zou kunnen leggen van een psychologischgefundeerde onderwijsaanpak. Voor een theorie van het leren denken, het leren probleemoplossen behoort de kwestie van de variëteit van de processen waarvoor we door instructieen training gunstige condities proberen te creëreneen centraal punt te zijn. In het licht van deze variëteit is voor de instructie in probleemoplossen hetverhogen van het algemene probleemoplossingsniveau waarschijnlijk een slechts indirect realiseerbare doelstelling. We zullen in eerste instantie moeten denken in termen van instructie die is gericht ophet oplossen van soorten problemen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Instructie in probleemoplossen en de moeilijkheden in het denken. (2023). Pedagogische Studiën, 52(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16648