Computer gestuurd denken

Auteurs

  • L. Leeuw de

Samenvatting

Allereerst wordt een toelichting op het begrip 'lerendenken' en het onderscheid tussen algoritmische enheuristische oplossingsmethoden gegeven. Er wordenrelaties gelegd met de theorie van de Russische psychologen Landa en Kuljutkin, met het werk van Selz en zijnniedewerkers en met de Amerikaanse 'discovery' vs''egelleren methode. Vervolgens wordt ingegaan opde methodologische aspecten van onderzoek naar'leren denken" zoals die door Wittrock en Cronbachnaar voren zijn gebracht. De eigen onderzoekopzetWordt aan de hand van de opgesomde punten van kritiek toegelicht, waarbij ook wordt uiteengezet hoe aanhet door Cronbach gepropageerde zoeken naar eenvijfvoudige interactie t.w. tussen leerstof, type instructie, leertijd, type leerling en leerresultaat in hetonderzoek is vorm gegeven. Voorts wordt duidelijkgemaakt dat een individuele onderwijsmethode waarbijde leerling actief bezig is, in eigen tempo kan werken,een bepaalde mate van eigen keuze heeft op de gangdoor het leerprogramma en waarbij de feedback afhankelijk is van de leergeschiedenis alleen mogelijk isfnet behulp van computergestuurd onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel