Literatuurstudie over het thema 'Leren denken'

Auteurs

  • C.F. Parkeren van

Samenvatting

Wij hopen dat dit themanummer een redelijke introductie tot het onderwerp geeft, en dat hiertoe ook de literatuuropgaven bij de diverse artikelen van dienst kunnenzijn. Enkele verdere aanwijzingen voor potentiële scriptieschrijvers leken ons echter wel op hun plaats.Wij gaan hierbij niet uitvoerig in op de Amerikaanseliteratuur, omdat die over het algemeen redelijk bekendis en gemakkelijk toegankelijk. Belangrijk hiervan is inelk geval het werk van Bruner (in verband met onsthema komt met name zijn 'Towards a theory ofinstruction' in aanmerking) en van Gagné voor zoverhet diens principe van leerhiërarchieën betreft (zie hiervoor de tweede druk van 'Conditions of learning', metname hoofdstuk 9). Voorts kan men natuurlijk op zoekgaan in de stapels boeken die in de V.S. over de cognitieve ontwikkeling verschijnen. Direct voor ons doel waardevolle informatie vindt men er echter, ten gevolge vande aldaar heersende Piagetmode, niet al te veel in(behalve natuurlijk weer in de publikaties uit de schoolvan Bruner).Voor ieder die op dit gebied werkt, vormen o.i. deklassieke artikelen van Selz en Kohnstamm een 'must'.Men vindt ze elders in dit nummer aangehaald (Selzin het Zeitschrift für Psychologie 1935, en voor Kohnstamm in de 'Keur'). In de recente Russische literatuur is zeer veel waardevols te vinden, en tegenwoordig, als men de weg weet,ook wel zonder kennis van de Russische taal redelijktoegankelijk. (Voor wie wèl Russisch kent: de bibliotheek van het Psychologisch Laboratorium in Utrecht,Varkenmarkt 2, bevat praktisch alle belangrijke publikaties sedert 1967). In de Sovjetunie wordt in verschillende onderzoekscentra aan het thema gewerkt. Zeerbelangrijk zijn de onderzoekingen rond de experimentelebasisschoolprogramma's die in het begin van de jaren'60 geïnitieerd werden door El'konin, en waarvan thansDavydov de centrale figuur is. Hierover vindt men denodige informatie in 'Sovjetpsychologen aan het woord'(hoofdstuk 4 en blz. 200290). Voorts kan men hierover raadplegen: het bundeltje 'Denken' onder red.van Van Parreren en Van Loon (blz. 1031) en een aantalin gestencilde vorm op het Psychologisch Laboratoriumin Utrecht verkrijgbare vertalingen naar Minskaja,Ajdarova en Savel'eva. «

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp