Achtergronden van de Bielefeldse schoolexperimenten

Auteurs

  • M.J.W. Stuart

Samenvatting

Bijgaand artikel geeft een oriëntatie in de Bielefeldseschoolpedagogiek aan de hand van enkele geschriftenvan Von Hentig.Nu in Nederland middenschoolonderwijs ontwikkeld wordt, wordt met name aandacht geschonken aande stelling van Von Hentig dat tot nu toe de 'Gesammtschule" ontwikkeling in Duitslarul een passendefilosofie mist. Vervolgens wordt aangegeven hoeVon Hentig daarin voorziet door een alternatievetheorie te formuleren voor de neohumanistischevormingstheorie, op basis waarvan de 'Gesamtschule'een instituut van nieuw onderwijs kan zijn. Tot slotwordt weergegeven hoe ontwikkelingsplannen zijnopgesteld om dit nieuwe onderwijs in de praktijk terealiseren.Enkele kanttekeningen en een bijlage, bevattendeen overzicht van geschriften uit de Bielefeldse kring,besluiten dit artikel. Nu in Nederland middenschoolonderwijs ontwikkeld wordt, wordt met name aandacht geschonken aande stelling van Von Hentig dat tot nu toe de 'Gesammtschule" ontwikkeling in Duitslarul een passendefilosofie mist. Vervolgens wordt aangegeven hoeVon Hentig daarin voorziet door een alternatievetheorie te formuleren voor de neohumanistischevormingstheorie, op basis waarvan de 'Gesamtschule'een instituut van nieuw onderwijs kan zijn. Tot slotwordt weergegeven hoe ontwikkelingsplannen zijnopgesteld om dit nieuwe onderwijs in de praktijk terealiseren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp