De Amerikaanse middenschool in opkomst

Auteurs

  • N. Lagerweij

Samenvatting

In de reeks 'Algemene en vergelijkende onderwijskunde'onder redactie van A. de Block en E. Velema, verscheende vertaling van het uit 1968 daterende werk: The emergent middle school. Het werd destijds geschreven voorAmerikaanse studenten die zich voorbereidden voor(leraars)taak in de 'middle school' en voor de leerkrachten die reeds in een dergelijke school werkzaamzijn.In de zestiger jaren is er in de V.S. een beweging opgang gekomen, waarbij men door een reorganisatievan het onderwijssysteem wil proberen de vele problemen rond de 'junior high school' op te lossen. Zeercentraal staan daarbij de ontwikkeling en de behoeftenVan wat wordt genoemd de 'inbetweenager', leerlingenvan ongeveer tien tot veertien jaar. De auteurs zijn van•nening, dat voor deze leeftijdsgroep de bestaande schoolstructuur niet voldoet. Het meest voorkomende modelin de V.S. is het 633 model, d.w.z. zes jaar basisschool,"^rie jaar junior high school en drie jaar senior highschool. Op vele plaatsen in Amerika blijken nieuwemodellen te worden ingevoerd, die alle de bezwaren vanhet 633 model proberen te ondervangen. Het meest intrek daarbij zijn het 534 en het 444 model. De argumenten voor een herindeling van het schoolwezen zijn velerlei: naast afstemming van het onderwijsOp de speciale behoeften van de genoemde leeftijdsgroep,Wordt gepleit voor optimale individualisering van het'®erplan, voor een ononderbroken schoolloopbaan enoptimaal gebruik van mensen en materiaal, alsmede voorVernieuwingen van de leerinhoud en de aanbiedingdaarvan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel