Opmerkingen bij onderzoek naar het kindbeeld in de bellettrie

Auteurs

  • U.J. Rijpma-Boersma,

Samenvatting

Terwijl ik deze regels schrijf, verkeer ik in een merkwaardige tweestrijd: enerzijds heb ik de neiging Dr.Dasberg en haar studenten te complimenteren met dedoorbraak op het gebied van historisch pedagogischonderzoek maar die neiging zou ook via een brief inde privésfeer bevredigd kunnen worden. De reden waarom ik de meer publieke weg kies is tegelijk de negatievekant van de medaille en de andere pool van genoemdetweestrijd: het artikel is tegelijk een getuigenis voor eenZeer belangrijke vernieuwing én een bewijs van hoe hetniet moet. Dat gezegd hebbende laad ik de last op mij,zowel het een als het ander te moeten toelichten.1.1. Al een aantal jaren heb ik in kleinere en groterekring ervoor gepleit om bronnenmateriaal voor de ago'ogische geschiedenis te exploreren, dat tevoren te veell'eschouwd werd als het exclusieve terrein van literatuur en kunsthistorici. Sinds mijn komst in Amsterdambleek mij uit voordrachten van en in gesprekken metcollega Dasberg tot mijn vreugde, dat ik in haar eenniedestandster voor deze ideeën trof die ook al reedsZelf in deze richting werkzaam was. Dat zij daarbijstudenten weet te animeren, zoals ook uit het betreffendeartikel blijkt en daarmee de mythe van de ahistorischejongeren ontzenuwt, is, nogmaals, een compliment\vaard. Op een parallelle weg, de literatuurgeschiedenisbetreffend, ben ik zelf bezig het utopische genre vanuitde agologie te bevragen. 12. En terwijl ik dus alle reden zou hebben, om te staan juichen bij 'Op zoek naar het kindbeeld in de bellettrie',heb ik de neiging om wat verslagen te constateren:Zoals een gerealiseerde utopie zijn eigen gezicht verpest, zo heeft hier een goed idee een uitwerking gekregendie koren op de molen zal zijn van degenen, die altijd al^oor dit soort experimenten hebben gewaarschuwd. Enoin niet alleen hen aan 't woord te laten, niet bij voorbaat de pas veroverde stellingen op te geven, voel ik mijgedrongen om een dusdanige kritiek te leveren, dat hetPrincipe overeind blijft.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Opmerkingen bij onderzoek naar het kindbeeld in de bellettrie. (2023). Pedagogische Studiën, 52(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16661