Bijdragen tot de geschiedenis van het pedagogisch onderwijs in België in de 19de en 20ste eeuw.

Auteurs

  • N.F. Moordam

Samenvatting

Men kan constateren dat het onderwijs binnen hetNederlandse taalgebied noch in de cultuurgeschiedenis,noch in de sociale geschiedenis de plaats heeft gekregendie het toekomt. Dat geldt zeker voor de uitgave vanbronnen, die zijn op de vingers van een hand te tellen.Het is dan ook niet genoeg te waarderen, dat de universiteiten van Gent en Leuven het initiatief genomenhebben tot het opstellen van een bibliografie van Fransen Nederlandstalige pedagogische periodieken, waarvande eerste twee delen onder de leiding van Prof. De Vroedezijn verschenen. Het begin, 1817, is ontleend aan deaanvangsdatum van de eerste publikaties van de universiteiten van Gent, Luik en Leuven. Het eind van heteerste deel, 1878, luidt de nieuwe tijd in: dan komt er een•Hinister voor Openbaar Onderwijs en kort daarop eenL.0. wet, een leerplan en... de schoolstrijd. Het tweededeel loopt tot 1895 met de nieuwe wet op het L.O.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bijdragen tot de geschiedenis van het pedagogisch onderwijs in België in de 19de en 20ste eeuw. (2023). Pedagogische Studiën, 52(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16662