Taak en positie der paedagogiek in de opbouw ener nieuwe gemeenschap

Auteurs

  • Ph. Kohnstamm

Samenvatting

Ik mag wel aannemen, dat ik Uw zo talrijketegenwoordigheid op dit uur mag toeschrijvenaan het feit, dat Gij evenals ik vervuld zijt vanhet besef, dat er dringende behoefte is in onsland en in ons volk aan doordachte en doelbewuste opvoeding. Inderdaad, ons land, verarmd en uitgeplunderd, beroofd van die talrijkehulpmiddelen, waardoor welvaart en zelfs velerlei comfort in ons land mogelijk was, ons landheeft allereerst nodig het overdenken van al dieproblemen, wier oplossing kan medewerken omte komen tot materiële herbouw. Dc problemenvan nijverheid en landbouw, van handel enverkeer, zij vragen de volle aandacht; zij vragenook de volle aandacht van hen, die verantwoordelijk zijn voor onderwijs en opvoeding. Maar toch veel groter nog dan die behoefte aanniatcriële herbouw is de noodzaak om de geestelijkzedelijke ontwrichting te bestrijden. En deeerste scriptie, die mij ter hand werd gesteld,nadat ik mijn werkzaamheden hier mocht hervatten, had dan ook tot onderwerp 'Onze verdoolde Jeugd'. Zeker, daar is veel aan te doen,al is het gelukkig ook zo, dat er hoopvolletekenen zijn, dat er krachtig en nieuw leven opallerlei punten te constateren valt. Maar tal vanproblemen staren ons aan met een ernstig, somsook met een dreigend uiterlijk. En wanneer wijdan zo in de toekomst zien, dan dringt zich nogveel nijpender aan ons pp die vraag: Wat kanopvoeding hier doen, wat moet opvoedkundeons hier leren?

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Taak en positie der paedagogiek in de opbouw ener nieuwe gemeenschap. (2023). Pedagogische Studiën, 51(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16717