Een nieuwe paedagogische duimstok

Auteurs

  • P.A. Diels

Samenvatting

Het is het noodlot van onze Ncdcrlandschepacdagogiek, dat zij de reputatie iiceft van vrijwel onleesbaar tc zijn. Welke oorzaken er voordezen ongewenschten roep zijn aan te wijzenvalt op het oogenblik ecnigszins buiten hetkader van het onderwerp, dal wij in deze bladzijden willen behandelen. Ondanks de moeite,die men zich getroost om zoo vroeg mogelijk soms op vcerticnjarigen leeftijd al de kweekclingetjes de beginselen van wat men parlementair'zielkunde' noemt bij te brengen, slaan deonderwijzers na het hoofdactecxamen met eenzucht van verlichting hun paedagogiekboekendicht en wijden zich voortaan aan degelijkerstudie. Op dcp leeftijd, dat de vakstudie eerstzou kunnen beginnen, is zij voleindigd. Belangstelling en liefde voor de zaak is er duswel. Een verhandeling over het meten der schoolvorderingen, om bij het laatste onderwerp teblijven, zou stellig gewaardeerd worden, vooralindien ze geschreven werd door iemand metgroole kennis van zaken, die tegelijk leesbaaren kan het zijn met ceriigen geest zijn gedachtenuiteenzet. Zulk een deskundige is Dr. P. B.Baltard, inspecteur van het Londensche onderwijs, auteur van eenige zeer aanbevelingswaardige werken over tests'^. Het is niet een van zijngeringste verdiensten, dat hij de stof behandeltmet een verborgen humor, die herinnert aanJ. K. Jerome. Wanneer een voorbericht opentmet een zinnetje als: 'The mental tester sharesthe fate of all reformers in being sometimesmisunderstood; and he shares the weakness ofall mankind in preferring to be understood' enwanneer hij eenige regels verder verklaart:'The mental tester is in fnct the old examinerin a new guise. His puzzles, when he has any,are examination questions: they are tests, notjests' dan weet men wel, wat men te verwachten heeft. Een verwachting, die niet beschaamdwordt. Want dit werk prikkelt tot nader onderzoek en tot tegenspraak. Wij zullen de loftrompet maar niet verder steken en alleen de hoopuitspreken, dat wij den dag hopen te beleven,waarop een onzer Nedcriandsche paedagogenonze vaderlandsche literatuur met een soortgelijkwerk van practische beteekenis verrijkt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel