Interne differentiatie

Auteurs

  • P. Koning de

Samenvatting

Dit artikel beoogt een probleemverkenning te gevenvan de kenmerken, mogelijkheden en problemenvan de interne differentiatie. Wijzigingen in differentiatiemethoden worden belicht tegen de achtergrond van de functieverandering van het (secundair) onderwijs. Na een vergelijking van de internedifferentiatie met de interscholaire differentiatie eninterklassikale differentiatie wordt nader ingegaanop enkele componenten van de interne differentiatie zelf: de differentiatie in onderwijsdoelen, dedifferentiatie in leertijd en de differentiatie ininstructiemethoden. Gesteld wordt dat voor het invoeren van internedifferentiatie een onderscheid tussen minimum endifferentiële onderwijsdoelen dient te worden gemaakt. Fundamentele verschillen in opvattingblijken echter te bestaan over de juiste verhoudingtussen deze twee soorten doelen: maximaliserentegenover minimaliseren van het minimumprogramma. Gewezen wordt op de noodzaak om tedifferentiëren in leertijd. Als realiseringsmogelijkheden worden genoemd de 'vertakte voortgang'en de 'lineaire voortgang'. Aan beide mogelijkheden kleven echter een groot aantal praktischeproblemen. Gepleit wordt voor een compromis.Met betrekking tot de differentiatie in instructiemethoden worden twee benaderingen in het kortbesproken: de 'AptitudeTreatmentInteractionResearch' en de 'Leamingfor Mastery Strategy'.Op korte termijn wordt voor de praktijk meer heilverwacht van de principes waarop laatst genoemdebenadering gebaseerd is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel