Socialistische versus burgerlijke pedagogiek

Auteurs

  • J. Reus de

Samenvatting

In het begin van 1972 verscheen een diskussiestukvan een werkgroep van de Akademie van Pedagogische Wetenschappen in Moskou in het belangrijkste Russische vakblad op het gebied vande pedagogiek. Het stuk dat stond onder deredaktie van de inmiddels overleden voorzittervan de Akademie, Prof. W. M. Chvostov, diendeo.a. als uitgangspunt voor een eerder gehoudenstudiekonferentie in Berlijn (DDR) van Russische en OostDuitse pedagogen. Waarom een bilaterale studiekonferentie gewijd aan een ideologische bezinning over hetonderwijs? De samenstellers van het diskussiestuk merken op dat de verschuiving van de politieke krachten in de wereld ten gunste van hetsocialisme de kans op direkte militaire konfrontaties hebben verminderd. Aan de jacht opgrondstoffen en/of nieuwe markten door de imperialistische mogendheden wordt paal en perkgesteld: enerzijds door de politieke en militairemacht van die landen waar zich een sociale revolutie heeft voltrokken, anderzijds vooial in dederde wereld door de opkomst van de nationalebevrijdingsbewegingen, die zich keren tegen neokolonialistische uitbuiting. Dit evenwel betekent,dat de gigantische multinationale ondernemingen, die voor hun voortbestaan afhankelijk zijnvan een grotere voorziening van grondstoffen envan een expansie van markten, op alle mogelijkewijzen proberen om 'het rode stoplicht' weer opgroen te zetten ten bate van ongebreidelde ondernemerspraktijken. Dit doen zij met behulpvan hun 'burgerlijke' staatsapparaten, die volgens de marxistische visie, als een soort 'agenturen' deze ondernemersbelangen ondersteunen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel