Het leren verklanken van lettertekens: theorie en onderzoek

Auteurs

  • H.J. Kooreman

Samenvatting

Binnen het L3K2projekt (Leren Lezen, Leerprocesanalyse en Kursus Konstruktie) werd eentheorie opgesteld over het leren verklanken vanlettertekens.Vier stappen werden onderscheiden; (1) beschikbaar maken (2) isoleringssterkte opvoeren(3) diskrimineren en (4) wendbaar maken.Naar de eerste stap werd experimenteel onderwijswetenschappelijk onderzoek gedaan. Uit experiment 1 en 2 bleek dat het koppelen van eenletter aan een handeling effektiever is dan hetkoppelen aan de laatste letter van een reedsbeschikbaar woord In experiment 3werd geen signifikant verschil gevonden tussen (1)het koppelen van een letter aan een beleving,(2) het koppelen aan de eerste letter van eenreeds beschikbaar woord en (3) het uitsluitendherhalen van de te leren letter. In experiment 4bleek een koppeling van een handeling aan deop een of andere wijze gevisualiseerde lettereffektiever dan het uitsluitend herhalenvan de te leren letter.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het leren verklanken van lettertekens: theorie en onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 51(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16729