Eksploratief onderzoek naar het taalniveau en de schoolprestaties bij kinderen met geleidingsslechthorendheid

Auteurs

  • F.j.W. ijsseldijk

Samenvatting

De ernst van het gehoorverlies speelt bij ditschooladvies een belangrijke rol (v.d. Horst,1968). Zo zullen kinderen met een gehoorverliesgroter dan 8590 db. (Fletcherindex, het gemiddelde gehoorverlies bij 500, 1000 en 2000 Hertz)meestal onderwijs op een school voor dovenmoeten volgen. Het zijn de kinderen die de taalen spraak primair visueel en kinesthetisch moetenleren, de eventuele gehoorresten kunnen enkelnog een ondersteunende rol spelen. Het kindhoort zichzelf ook zodanig dat sturing en zelfkontrole van de spraak enkel via de auditievefeedback onmogelijk is. De kinderen met eengehoorverlies van 4085 db. bezoeken veelal eenschool voor slechthorenden. Op deze regel zijnechter uitzonderingen die de laatste jaren vooreen toenemend aantal kinderen gelden. Uitzonderingen in tweeërlei zin nl:

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Eksploratief onderzoek naar het taalniveau en de schoolprestaties bij kinderen met geleidingsslechthorendheid. (2023). Pedagogische Studiën, 51(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16730