Profielanalyse van testscores van leerlingen uit verschillende sociale milieugroepen

Auteurs

  • J.F.M. Claessen
  • B.W.G.M. Smits

Samenvatting

In het onderzoek worden schoolprestaties vergeleken van leerlingen uit verschillend sociaalniilieu, die deel uitmaken van een representatievesteekproef van de Nederlandse basisschoolpopulatie.Met behulp van lineaire discriminantanalysekon worden aangetoond dat de testprestaties vande diverse sociale milieugroepen significant vanelkaar afweken. De verschillen kwamen zowelvoor bij verbale als bij numerieke tests. Tussende milieugroepen bleken voornamelijk niveauverschillen te bestaan.De binnengroepsvariantie was echter van dienaard, dat het voorspellen van sociaal milieu, opgrond van overeenkomst tussen individueel profielen de gemiddelde testprofielen van de milieugroepen, niet afweek van hetgeen bij een randomindeling verwacht mocht worden. De samenhang tussen sociaal milieu en onderwijssucces is op velerlei manieren onderzocht.Daarbij is duidelijk komen vast te staan, datleerlingen van lagere sociale milieugroepen binnen ons huidige onderwijsstelsel nog steeds eenaanzienlijke achterstand bezitten. In dit artikelzullen de verschillen tussen milieugroepen worden geanalyseerd op grond van schoolvorderingen. Aan de hand van de resultaten op eenaantal schoolvorderingentests en gegevens overdoubleren, afkomstig van leerlingen van eenlandelijke steekproef, zal worden nagegaan opWelke wijze en in welke mate leerlingen van dezegroepen zich in het basisonderwijs van elkaaronderscheiden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Profielanalyse van testscores van leerlingen uit verschillende sociale milieugroepen. (2023). Pedagogische Studiën, 51(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16732