Mastery learning" voor de hogere cognitieve doelstellingen

Auteurs

  • A.E.N. Rommes

Samenvatting

Bij de realisering van op mastery gericht onderwijszijn de volgende vragen essentieel: wat moet menverstaan onder beheersing van de stof en hoe moetdie getoetst worden.De aard van de onderwijsdoelstellingen bepaalthet kriterium wanneer een student wèl en wanneerhij niét mastery heeft bereikt. Het onderscheid tussen doelstellingen op hetnivo van kennisreproduktie en de hogere cognitievedoelstellingen heeft vergaande konsekwenties. Ditgeldt onder meer voor vraagstukken t.a.v. deideale moeilijkheidsgraad van mastery toetsen,de relatie met intelligentie, de betrouwbaarheiden de methodes voor het bepalen van de cesuurtussen voldoende en onvoldoende.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Mastery learning" voor de hogere cognitieve doelstellingen. (2023). Pedagogische Studiën, 51(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16733