Enige impressies van ontwikkelingen binnen de hedendaagse Amerikaanse filosofie van opvoeding en onderwijs

Auteurs

  • B. Spiecker

Samenvatting

'l come from the trenches of teaching to thePentagon of Philosophy, and am dismayed tofind the generals playing chess'. (geciteerd doorA. Edel, 1973, p. 233)1. Logici en lotusetersDe 'philosophy of education' in de V.S. mag zichde laatste jaren verheugen over een groeiendebelangstelling. Dit neemt niet weg dat, aldusKneller, de studie van 'educational philosophy... on the whole still lag behind their Europeancounterparts in emphasizing the profound contribution that philosophy can make toward anunderstanding of education' (1971, p. VI). Deze konstatering van Kneller gaat voorbijaan de verschillen tussen de AngloAmerikaanseen Continentale denktradities; het verschil indenkklimaat maakt een zinvolle vergelijking in'bijdrage' nagenoeg onmogelijk. Op het Europese vasteland is een 'analytische' opvoedingsfilosofie nauwelijks nog ontwikkeld, terwijl menin de V.S. tevergeefs zal zoeken naar een marxistische opvoedingsfilosofie, omdat het filosofischstrijdtoneel hier nog grotendeels bepaald wordtdoor de 'logicians' en de 'lotuseaters' (Time,1966).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Enige impressies van ontwikkelingen binnen de hedendaagse Amerikaanse filosofie van opvoeding en onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 51(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16734