Von Münchhausen in Lochern

Auteurs

  • N. Deen

Samenvatting

1. Als men in Nederland iets vernieuwen wil in hetonderwijs, benoemt men een commissie. Als allesmeezit, is in deze commissie een redelijke mate vandeskundigheid ten aanzien van het te bestuderenonderwerp aanwezig. Er bestaat daarvoor echtergeen enkele garantie. Want door de minister vanonderwijs ingestelde commissies en daarover gaathet hier worden vastgesteld op basis van vertegenwoordiging. Zijn alle zuilen er wel? Zijn alle belanghebbende vakbonden aanwezig? Zijn de pedagogische centra afgevaardigd? En sinds kort: Hebben destudenten hun representanten? Per commissie kanhet aantal en de aard van de instanties verschillen,maar het beginsel blijft gelijk: bij de samenstellingstaat deskundigheid niet voorop, maar belangenbehartiging. Deskundigheid is bij deze samenstellingspolitiek niet uitgesloten, maar blijft een gelukkigtoeval. Dit is de eerste rem op de effectiviteit van hetcommissisme, maar er is ook nog een tweede. 2. Na deze inleiding wordt het mogelijk een aantalopmerkingen te maken over een rapport, dat tot nutoe opmerkelijk weinig publiciteit heeft verkregen:'Samenvatting van de overwegingen en conclusiesvan de werkgroep onderwijzersopleiding 1972'. Wiehet lijstje bekijkt, waarop de leden van de werkgroepzijn vermeld, ziet, dat de samenstelling van de werkgroep volledig beantwoordt aan het hierboven besproken patroon (bijlage I). Bij sommige commissieskomen nog wel eens leden voor, die op persoonlijketitel zijn benoemd, vanwege hun veronderstelde deskundigheid; hier niet. Klaarblijkelijk bestond daaraan geen behoefte. Sommige commissies geven inhun rapport nog wel eens blijk externe deskundigente hebben geraadpleegd. Als deze commissie dat gedaan heeft, blijkt zulks in ieder geval niet uit de tekst.Was daaraan geen behoefte?

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel