Betekenis van conceptueel tempo (M.F.F.-test) in een vergelijkend cognitief L.O.-onderzoek

Auteurs

  • J. Jans

Samenvatting

In een vergelijkend LOonderzoek GLO LOAlen DEBkinderen werd gebruik gemaakt van deM.F.F.test (Kagan) als maat voor conceptueeltempo. De prestaties in een aantal andere cognitieve testen blijken in belangrijke mate te variërenniet de uit deze test resulterende verschillen vanfeflexiviteit en impulsiviteit. Zodanig dat oorspronkelijke verschillen tussen de onderwijsgroepenin belangrijke mate veranderen, c.q. verdwijnenWanneer subgroepen worden samengesteld op basisVan deze tweedeling.De gegevens van het onderzoek geven een aantalpunten ter verdere uitbouw van de validiteit derbegrippen reflexiviteitimpulsiviteit. Bij verdereuitbreiding van de categorieën bij de M.F.F.testvan 2 naar 4 (reflexiefimpulsief, zieners en hardleers) blijken de gegevens echter niet te harmoniëren met deducties uit Kagan's theorie. J. KAGAN heeft de stoot gegeven tot een geleidelijk grote reeks van onderzoeken over het zogenaamde 'conceptuele tempo' bij kinderen.Expliciet formuleert KAGAN (1965) dat kinderen een variatie vertonen in strategie bij het oplossen van problemen, hetgeen tot uitdrukkingkomt in de latentietijd die gebruikt wordt ineen situatie, die een element van antwoordonzekerheid inhoudt. Kinderen blijken te variëren in de mate van antwoorduitstel: in rustigoverleg stilstaan bij de alternatieve antwoordmogelijkheden of snel tot een beslissing komenzonder uitgebreide toetsing van de anderemogelijkheden. Het cruciale punt is het al danniet aanwezig zijn van een zoekende en toetsendeactiviteit in een beslissingsstrategie. Hierbij moetechter betrokken worden het al dan niet correctzijn van de gegeven oplossing.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Betekenis van conceptueel tempo (M.F.F.-test) in een vergelijkend cognitief L.O.-onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 51(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16738