De natuurwetenschappen in het Sovjet-onderwijs

Auteurs

  • A.J. Treffers

Samenvatting

Over de vernieuwingen in de didactiek die in ditartikel zijn besproken, kunnen, in relatie tot hetgeen in de artikelen I en H is gezegd, de volgendeopmerkingen worden gemaakt: Het experiment van Fedorova op het gebied vande integratie van de natuurwetenschappen en hetinvoeren van het leerboek 'Kennis der natuur'van Skatkin kunnen als een begin van een ontwikkeling worden beschouwd die tot doel heeft,door het accentueren van de interdisciplinairebetrekkingen binnen het gebied van de natuurwetenschappen, het natuurwetenschappelijk denken en handelen een plaats te geven in het middelbaar onderwijs. Uit de vakdidactische literatuur, althans diewelke betrekking heeft op het onderwijs in de biologie, valt niet af te leiden dat die aspectenvan het probleemgericht onderwijs die als demeest kenmerkende ervan beschouwd kunnenworden, zich hebben ontwikkeld op basis vanleerpsychologisch onderzoek. Wel krijgt men deindruk dat, hoewel verscheidenen auteurs zichberoepen op psychologische gegevens uit dejaren veertig, het probleemgericht onderwijs opeen aantal punten aansluit bij de resultaten vanrecente leerpsychologische onderzoekingen. Inde vakdidactische literatuur wordt dit echterniet expliciet vermeld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp