Systematic Observation of Teaching, an interaction amlysis in structional strategy approach,

Auteurs

  • S. Witt de

Samenvatting

De afgelopen tien jaar zijn talrijke systemen ontwikkeld voor de observatie van onderwijsleersituaties. De meeste daarvan zijn sterk geïnspireerd op hetdoor Flanders ontwikkelde model voor interactieanalyse en concentreren zich op de affectieve aspecten vandeonderwijsleersituatie. Anderen hebbenzich in navolging van B. O. Smith en D. Medleyvooral gericht op de cognitieve kanten van de zaak.Het hieronder te bespreken boek van Ober en zijnmedewerkers bevat een tweetal systemen, die metgebruikmaking van dezelfde, door Flanders ontwikkelde scoringstechniek, een indruk geven vanzowel de affectieve als de cognitieve component vande onderwijsleersituatie. Deze systemen wordenrespectievelijk Reciprocal Category System (RCS)en Equivalent Talk Categories (ETC) genoemd. Het ETC (Equivalent Talk Categories) dat vervolgens wordt beschreven, richt zich op de functies, diedirect het niveau van cognitieve interactie in de klasbeïnvloeden. Daartoe worden 5 typen van verbaalgedrag onderscheiden, waarbinnen door het makenvan verdere onderscheidingen 10 gedragscategorieënontstaan t.w.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Systematic Observation of Teaching, an interaction amlysis in structional strategy approach,. (2023). Pedagogische Studiën, 51(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16742