Decentralisatietrend in het Zweedse onderwijs

Auteurs

  • J. Reus de

Samenvatting

Tijdens de Zweedse Nationale Leermiddelenexpositieen de hieraan gekoppelde Zweedse Schoolweek injuni 1973 gaf L. Teveborg, onderwijsraad bij hetSkolöverstyrelse en tijdelijk vrijgesteld voor een alomvattend evaluatieonderzoek van de grundskola,een exposé over recente ontwikkelingen in het Zweedse onderwijs. Vooral in het eerste stadium van eenbelangrijke onderwijshervorming, zo merkte hij op,is een goede, vaak in detail geplande centrale of regionale sturing van groot belang. Juist bij de mensenin het veld blijkt vaak behoefte te bestaan aan eennauwkeurige leiding van allerlei activiteiten en processen. Leraren en overig schoolpersoneel wensenexacte informatie of aanwijzingen over de wijzewaarop ze in verschillende schoolsituaties moetenreageren. Zo kunnen bijvoorbeeld de lokale schoolbesturen(Skolstyrelser) zelf inhoud geven aan de vrije keuzevakken en aan de extra uren (resurstimmar), die aande leraren voor allerlei nevenactiviteiten ter beschikking staan. Momenteel wordt er in Zweden op groteschaal een reeks van onderzoeken uitgevoerd over deinterne werkvormen en de gehele mesostructuur vanhet onderwijs en de mogelijkheid tot verdere decentralisatie. De resultaten van deze onderzoeken zullenin 1976 worden gepubliceerd. Over de consequenties,bijv. de verantwoordelijkheid voor de centrale overheid, valt nog weinig te voorspellen, maar volgensTeveborg zal er zeker sprake zijn van een toenemendemate van decentralisatie. Daarbij zullen evenwel eenaantal algemene regels voor het gehele land blijvenbestaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp