Openbaar en bijzonder onderwijs samen?

Auteurs

  • G. Wielenga

Samenvatting

Welke opvatting men ook heeft over de preciesebetekenis van 'multidisciplinair' met betrekking totde onderwijskunde, de rechtswetenschap speelt inhet besef van de meeste onderwijskundigen in hetsamenspel der diverse disciplines slechts een perifererol. Juridische vragen komen, volgens hen, pas intweede instantie aan de orde, nl. om het door onderwijskundigen (en politici) vastgestelde model in eenwetssysteem in te passen. Een school op deze pedagogische grondslag is inons onderwijsbestel natuurlijk eenvoudig te realiseren, als men de weg van een gezamenlijk opgerichte,privaatrechtelijke, 'bijzondere' school kiest. Maarvele ouders wensen meer, nl. een zodanige beheersvorm, dat ook de overheid in het bestuur participeert.Een soort 'openbare' school dus, maar een andersoort dan de traditionele. In de laatste is nl. het medebeslissingsrecht van de ouders en andere betrokkeneneen onmogelijkheid, terwijl in de levensbeschouwelijk pluriforme school dit recht een noodzakelijke voorwaarde van welslagen is. De term participatieduidt dan ook aan dat gedacht wordt aan een zekerevorm van bestuurlijke samenwerking van overheiden burgers.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel