Spelling van de werkwoordsvormen: een didactischeaanpak opnieuw bekeken
Samenvatting
Deze bijdrage bevat een bespreking van het onderzoek dat Van der Velde in 1956 heeft gepubliceerd met betrekking tot de spelling van de werkwoordsvormen. Uitvoerig wordt ingegaan op hetonderzoeksinstrument van Van der Velde. Degeschiktheid van het dictee dat hij als toetsdicteeheeft gebruikt wordt onderzocht. Datzelfde geldtvoor de werkwijze van Van der Velde. In beiderichtingen zijn er ernstige bezwaren. VervolgensWordt toegelicht hoe een adequater toetsdicteeis te verkrijgen en wordt aangetoond dat als gevolgvan de wijze van onderzoeken van Van der Veldezijn voorstel tot verbetering van een didactischeaanpak zwakke punten vertoont. Daarna wordtde vraag behandeld of bij leerlingen 'ingeslepenfoutief denken' kan worden gecorrigeerd. Eenaanpak waarbij gebruik wordt gemaakt van twaalfzinloze werkwoorden, wordt uiteengezet. In eenslotparagraaf wordt op de betekenis van longitudinale leerplanconstructie gewezen, mede geletop tijdseconomische aspecten.