Scholing van de onderwijskracht

Auteurs

  • J.L. Muller

Samenvatting

Het artikel is een samenvatting van een onderzoeknaar enkele aspekten van de beginsituatie van deScholing van onderwijskrachten in de regio ApPingedamDelfzijl. De resultaten zijn indikatief^oor de onderwijskrachten van het basisonderwijsin de drie noordelijke provincies.Er wordt een diffuse behoefte aan scholing geconstateerd, waarbij onderwijskrachten zich overwegend laten leiden door traditionele en opportunistische overwegingen. Schoolleiders blijken^ich niet significant te onderscheiden van andereonderwijskrachten t.a.v. de behoefte aan scholing,"och t.a.v. de verwachtingen met betrekking tothun participatie in scholingskursussen. Er wordtafstand genomen van het recente initiatief om descholing te organiseren via de Teleac.Tenslotte wordt in aansluiting op het onderzoekSepleit voor een scholingsbeleid, gebaseerd opeen regionale en 'horizontale' organisatiestruktuur. Het vraagstuk van de scholing van onderwijs•^■■achteni is de laatste jaren in een versnelling|eplaatst. Vooral na de impulsen van hetP'owdenreport (1967) zijn binnen en buitenPi^e landsgrenzen studies verschenen, die een'"novatie van het scholingsbeleid bepleiten. Wenoemen: Van Gelder (1968), Idenburg (1971),^ahn (1972), Standaert (1973), Deutscher BilJ^ngsrat (1970), Swedish National Board of^ducation (1971), Jamcsreport (1972). De wense'Jkheid van een innovatie van het scholingsbeleid®'dde in de regio AppingedamDelfzijl tot eeninitiatief vanuit de Pedagogische Academie om opregionaal nivo de mogelijkheid te onderzoekenvan een meer professionele organisatie van descholing van onderwijskrachten^.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel