De comprehensive school en de toets der kritiek

Auteurs

  • J. Reus de

Samenvatting

Een Headmaster van Woodlands School, Coventry,die gedurende 12 jaar de resultaten van onderwijs inheterogene klassen heeft kunnen volgen, is duidelijkvoorstander van dit principe. 'De meeste leerlingen,inclusief de meer begaafden', zo schrijft hij, 'slagenbeter in het hoger onderwijs dan leerlingen uithomogene klassen.' In de zeven jaar, dat er op zijnschool nog op traditionele wijze werd onderwezen,maakte slechts 37% van zijn leerlingen het vijfjarigesecundaire onderwijs af; na de afschafiing van'Streaming' in 1962 nam het aantal geslaagde kandidaten toe tot 75% (1967). Dezelfde Headmastermerkt op, dat vooral de leerling met een niet al tehoge IQscore het voortgezet onderwijs met goedresultaat kan volgen, terwijl er tegelijkertijd ooksprake was van een toename van schoolsucces onderde gemiddelde 'grammar school pupils'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp