Een systeem van lexicale vragen in het moedertaalonderwijs'

Auteurs

  • W. Drop
  • M. Jordaan
  • M. Steehouder
  • E. Vries de

Samenvatting

In dit artikel gaan we voor één veelgebruikte taalmethode voor het basisonderwijs exact na welkelexicale vraagtypen (typen 'betekenisvragen')er gesteld worden bij (stil)leesstukken: enkeleandere methoden zijn op dit aspect globaler doorgenomen.We constateren dat alle gevonden vragen te herleiden zijn tot zeven 'dieptevragen^ die corresponderen met de zeven meest gangbare definitietypen.Kwantitatief valt de nadruk sterk op een drietal.Juist voor dit drietal blijken de'oppervlaktevrageri"conventioneel. In de distributie van de typen over de helefnethode valt geen systematische opbouw te constateren. We pleiten ervoor een dergelijke opbouw^el na te streven: daarmee kan men de leerlingbeter leren zich zelfstandig op de meest geschiktefnanier rekenschap te geven van de betekenis vanprobleemwoorden" die hij al lezend tegenkomt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een systeem van lexicale vragen in het moedertaalonderwijs’. (2023). Pedagogische Studiën, 51(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16756