Organisatie ontwikkeling in schoolsystemen: een introduktie

Auteurs

  • J.H.G.I. Giesbers
  • R. Vegt der van

Samenvatting

Het gedrag van mensen in organisaties is eenObjekt van gedragswetenschappelijk onderzoeken onderwijs. De kennis omtrent het funktioneren van verschillende grote sociale systemenneemt toe. Ten aanzien van schoolorganisaties isechter reserve vereist, hoewel ook hier op interessante ontwikkelingen gewezen kan worden. Wathet buitenland betreft denken we bijvoorbeeldaan het werk van Miles, Schmuck en Runkei,Bidwell, Gross e.a., Havelock in de VerenigdeStaten aan Richardson, Hopper, Lacey, Hoyle,Hughes in Engeland^, aan Peter, Robinsohn enThomas, Schulz en Thomas in Duitsland. Accentverschuiving ten aanzien van doelstellingen. Men kan bezwaarlijk beweren dat dedoelstellingenproblematiek op het moment geenrol speelt in ons onderwijs. Van Kemenade steldein een dagbladinterview (1973) deze problematiekals een konfrontatie tussen vier komplexedoelstellingen: kuituuroverdracht, kuituurvernieuwing, persoonsgerichte vorming en beroeps

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Organisatie ontwikkeling in schoolsystemen: een introduktie. (2023). Pedagogische Studiën, 51(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16760