Het meten van spreekvaardigheid

Auteurs

  • W. Knibbeler

Samenvatting

De auteur geeft de beschrijving van een methodeom de spreekvaardigheid in een vreemde taal(Frans) te meten. Het is een toepassing van deintegrated approach', de testsituatie is een gesimuleerde communicatiesituatie. De beoordelingde testresultaten is echter sterk analytisch. De^^rkregen taalproducten werden aan de hand vanuitvoerige instructies getranscribeerd en langsmachinale weg verwerkt. De aldus door de computer verwerkte testresultaten werden in kwantitatieve termen geïnterpreteerd. De analytische beoordelingsmethode wordt getoetst door de kwantitatieve gegevens te vergelijken met scores toegekend^'a een globale impressionistische methode. Debeschreven methode maakt deel uit van een onderzoeksproject getiteld Evaluatieonderzoek vanMultimediale cursus Frans (SVO project^225). Bij het onderzoek van vreemdetaal verwervingSpeelt het meten van het leereffect een belangrijke•■ol. Of het nu gaat om de toetsing van een leertheorie, een onderwijsmethode of een instructiesysteem, dan wel om de evaluatie van een proêramma of een cursus, conclusies kunnen pas getrokken worden, als men erin slaagt het resultaatobjectieve termen te beschrijven. Zo het in z'nalgemeenheid een moeilijke opgave is het niveau^an taalbeheersing te beschrijven, dan geldt dit'i^eer in het bijzonder voor de productieve mondelinge vaardigheid. Deze specifieke moeilijkheidbestaat niet alleen in de keuze van een adequatemethode om authentiek spreekgedrag uit te lokken, maar ook in de beoordeling van verkregenspraakproducten. De problematiek komt voortuit het feit dat spreekvaardigheid een creatieveen daarom complexe vaardigheid is en dat bij debeoordeling van taalproducten de linguistischeintuïtie een belangrijke rol speelt.^ Op talrijkemanieren werd en wordt dan ook getracht greepte krijgen op het probleem van het testen vanspreekvaardigheid. 2 De pogingen om spreekvaardigheid te toetsen die in de zestigerjaren enhet begin van de zeventigerjaren ondernomenzijn, kan men in de volgende classificaties onderbrengen. Voor wat de testconstructie betreftconstateert men enerzijds de benadering van detotaalvaardigheid (integrated approach) en anderzijds de benadering via deelaspecten (discretepoint approach).3 Voor wat de beoordelingbetreft kan men een onderscheid maken tussende globaal impressionistische methode en de analytische methode.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel