Leerboeken-onderzoek en leergangkonstruktie

Auteurs

  • E. Warries

Samenvatting

De noodzaak van het onderzoek van de leerboekenmarkt lijkt vooral te verdedigen op grond vankwaliteitseisen en de keuzeproblematiek bij hetzeer grote aanbod. De huidige stand van de research laat evenwel geen vergaande beslissingenof zelfs veroordelingen toe inzake bepaalde leerboeken. Hoewel het onderzoek wel doorgaat, magtoch niet verwacht worden dat de resultaten ervaneen definitieve oplossing zullen bieden voor hetkeuzeprobleem. De research zou zich echter eveneens kunnen gaan richten op de ontwikkeling vangeheel vernieuwde leerboeken of leergangen endaarbij gebruik maken van onderwijskundigetheorieën, methoden en technieken. Er is voor veleschoolvakken en onderwijsnivo's, zeker in denieuwe schooltypen, een vernieuwd curriculumnodig waaraan hoge eisen gesteld moeten kunnenworden. Om aan die eisen tegemoet te kunnen komen behoren de docenten de beschikking te hebbenover de beste leergangen die te produceren zijn.Daarvoor is ontwikkelingsresearch nodig net alsbij bv. de geneesmiddelenindustrie. Het zal nodigzijn de prijs van een nieuw leerboek mede te doenbepalen door een percentage ontwikkelingskosten.De ontwikkeling van een nieuwe leergang zalstapsgewijze moeten plaatsvinden. Het herzien vaneerste versies zal moeten plaatsvinden op grondvan onder meer beoordelingen van verschillendedeskundigen en meerdere proeflessen in meerdereklassen. De ontwikkelingsresearch moet een professioneel karakter krijgen, zodanig dat op wetenschappelijk verantwoorde wijze de bestaande goedegewoonten van leerboekenschrijvers geperfectioneerd worden. Daarbij moeten deskundigen uitverschillende disciplines samenwerken. Hoewel hetkiezen van de leerstof en de werkvormen in hoofdzaak door leraren gerealiseerd zal moeten worden,zal het theoretisch en vooral het methodologischkader van hun werk toch aangereikt moeten worden door onderwijskundigen. In Nederland zijnenkele aanzetten tot een dergelijke werkwijze. InIsraël werkt een leerplaninstituut waar men voorde junior high school professionele leergangen ontwikkelt. Het lijkt erg nodig dat wij in ons land ookeen centrale voorziening treffen, waar ten behoevevan de zwaarbelaste leraren leergangen wordenontwikkeld voor de vakken die daarvoor in aanmerking komen. Het wekt langzamerhand geen verbazing meer,als iemand in ons land opmerkt dat er kwalitatiefen kwantitatief iets mis is met de leerboeken voorhet nietuniversitaire onderwijs. Wij weten zeergoed dat het aanbod aan boeken voor eenzelfdevak te groot is, dat onderwijskundige doordenking bij vele boeken lijkt te ontbreken en dat doorde afwezigheid van kwaliteitsnormen de toestander wel nooit makkelijker op zal worden voordegenen die met de aanschaf van leermiddelenbelast zijn. We hebben in de Consumentengids(1974) kunnen lezen hoe enorm groot het aanta'

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel