De funktie van de kunstzinnige vorming in liet onderwijs

Auteurs

  • V. Asseldergs-Neesshn

Samenvatting

Irena Wojnar beschouwt in haar artikel de kunstals een zinvol middel voor de realisering vandiverse subdoelen van onderwijs en opvoeding.Zij gaat in dit verband niet bij voorbaat uit vaneen immanente zin van de kunsten, van een noodzaak van konfrontatie met de kunst om haarzelfswille. Juist daarom is haar betoog interessant voor Nederland, waar bij het denken over kunstzinnige vorming een verschuiving waarneembaar isvan bevordering van kunstzin als opvoedingsideaal naar aandacht voor de mogelijke funktiesvan de kunsten als hulpmiddel bij onderwijs envormingswerk. Het succes van de kunstzinnigevorming wordt, parallel aan deze ontwikkeling,minder afgemeten aan de mate van kunstparticipatie die er het gevolg van is (koncert, schouwburg, biosksoopbezoek en dergelijke), maar aande mate waarin men specifieke functies van dekunstzinnige middelen in het onderwijs kan vaststellen en benutten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De funktie van de kunstzinnige vorming in liet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 50(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16770