Faalangst tijdens de komputer-gestuurde les

Auteurs

  • P.L. Plas der van

Samenvatting

hl ongestruktureerde taaksituaties disfunktioneren negatief faalangstige leerlingen (F—),terwijl positieffaalangstigen (F+) in dergelijkesituaties optimaal ftmktioneren. Verwacht magworden dat F leerlingen in een ongestruktureerdesituatie veel meer behoefte hebben aan struktureren de elementen en feedbackmogelijkheden.Dit werd onderzocht in een komputergestuurdonderwijsprogramma, waarbij de leerling zélf delesvolgorde bepaalde en de opgaven samenstelde.Binnen een dergelijke situatie bleken F— leerlingen in vergelijking met F+ leerlingen signifikantmeer strukturerende samenvattingen te kiezen ennteer gebruik te maken van direkte feedbackmogelijkheden. Tevens oordeelden ze ongunstigerover een dergelijke onderwijsleersitiiatie. Laat er geen onduidelijkheid bestaan over de hiergehanteerde vorm van komputergestuurd onderwijs (computerassisted instruction; c.a.i.)De leerling, die een les via de komputer volgt, zithierbij voor een elektriese typemachine (terminal), die verbonden is met de komputer. De lesdie voor het kind word uitgetikt heeft veelal hetkarakter van een geprogrammeerde instruktie:na enige informatie volgt een vraag waarop deleerling een antwoord moet intikken. Is het antwoord juist dan gaat het lesprogramma verder;een fout kan adekwate feedback opleveren alvorens aan nieuwe informatie wordt begonnen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel