De Amsterdamse schooltoets en de differentiatie van brugklasleerlingen

Auteurs

  • D.J. Dos

Samenvatting

In het volgende wordt gerapporteerd over een kleinonderdeel van een onderzoek naar het gebruik vande zogenoemde Amsterdamse Schooltoets. In ditonderdeel wordt aandacht besteed aan de prestaties op de Schooltoets bij ca 20.000 leerlingen (in4 gemeenten), die in dit opzicht met elkaar wordenvergeleken op grond van hun plaatsing in brugkla.ssen van verschillende typen voortgezet onderwijs.Geconcludeerd wordt, dat differentiatie voor hetvoortgezet onderwijs in het algemeen niet gebaseerd wordt op nauwbegrensde toetsprestaties,ofschoon er wel duidelijke verschillen zijn in gemiddelde prestaties van de onderscheiden categorieën v.o.leerlingen. Aandacht wordt gevraagd voor het feit, dat eengrote groep leerlingen aan het eind van de basis.school de leerstof waarover de Schooltoets vraagtniet beheerst. In verband daarmee, en op grond vande stelling dat de selectieve functie van de Schooltoets weinig zinvol is, wordt gepleit voor een toets,die de eigen doelstellingen van het basisonderwijsverduidelijkt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De Amsterdamse schooltoets en de differentiatie van brugklasleerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 50(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16775