2nd International Congres on Mathematical Education (I.C.M.E.)

Auteurs

  • Ph.J. Idenburg

Samenvatting

Van 29 auguslus2 september 1972 organiseerde hetInternational Committee on Mathematical Instruction (I.C.M.1.) zijn tweede kongres over het wiskundeonderwijs. Het eerste kongres werd in 1969in Lyon gehouden, het tweede in Exeter, Engeland. De bedoeling is dat in de toekomst deze konferentie iedere vier jaar plaats vindt. Voor 1976 is dederde konferentie gepland in Japan.Ongeveer 1500 deelnemers uit 70 landen bezochtende konferentie. Daaronder was Nederland met ± 47deelnemers ruim vertegenwoordigd. Naast een aantalplenaire lezingen van o.a. de Russische professorSobolev (die professor Kolmogorov verving) en deNederlandse hoogleraar Freudenthal waren eengroot aantal werkgroepen (cirka 40) georganiseerd.Met enig passen en meten was het nog net mogelijkaan meerdere werkgroepen tegelijk mee te doen,maar niettemin blijven mijn indrukken van de konferentie beperkt tot ervaringen in een klein aantalgroepen, natuurlijk aangevuld met gesprekken in dewandelgangen en de bussen, die het vervoer verzorgden van konferentiezalen naar de eetzalen en slaapplaatsen. Opvallend was de afwezigheid van behavioristischgeoriënteerde psychologen of wiskundedocenten. Inenkele pas gestarte Amerikaanse curriculumprojekten (bv. het Comprehensive School MathematicsProgram) koos men bewust niet voor de procedureom vóóraf de wiskundeonderwijsdoelstellingen ä laMager te formuleren. Het bezwaar tegen deze werkwijze is dat de 'in gedragstermen geformuleerde leerdoelen' de wiskunde zo sterk in stukken breken, datvan de wiskunde zelf niet veel overblijft.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

2nd International Congres on Mathematical Education (I.C.M.E.). (2023). Pedagogische Studiën, 50(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16776