Het stimuleren van het vermogen tot 'critisch denken'als doelstelling van onderwijs

Auteurs

  • H.H.C.M. Christiaans

Samenvatting

Het bevorderen van de critische zin of denkvermogens als onderwijsdoelstelling wordt veelalin één adem genoemd met het stimuleren van aanverwante cognitieve vaardigheden als creativiteitof probleemoplossen. Zo wordt in het jaarverslag over 1971 van de Carnegie Corporation bijvoorbeeld gewezen op het belang om binnen het(amerikaanse) onderwijs onder meer vaardigheden te stimuleren als . . such habits of mind asintellectual curiosity, the capacity to thinkcritically, and the ability to weigh evidenceobjectively', (blz. 6), terwijl ook in het jaarverslag van de 'Council for Cultural Cooperation'van de Raad van Europa als doelstelling vanonderwijs wordt gereleveerd: 'the developmentof creativity, spontaneity and critical thought'(blz. 21). In Gage's bekende 'Handbook ofResearch on Teaching' wordt op meerdereplaatsen eveneens critisch denken als belangrijkeonderwijsdoelstelling genoemd (Gage, 1963,blz. 484,930). In dit artikel zal een aantal experimentelestudies worden gepresenteerd waarin pogingenworden beschreven om het critisch denkvermogente bevorderen. Overigens is niet de pretentie aanwezig dat hier alle relevante literatuur wordtsamengebracht, het betreft slechts een deel daarvan. Het gaat er vooral om te laten zien welkemethoden onderzoekers aanwenden om de vaardigheid tot critisch denken te stimuleren (paragraaf 2); aan het feit dat de daartoe opgezetteempirische onderzoekingen in methodologischopzicht vaak tekort schieten wordt in de slotparagraaf aandacht geschonken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het stimuleren van het vermogen tot ’critisch denken’als doelstelling van onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 50(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16778