De ontwikkeling van het onderwijs in de Volksrepubliek China

Auteurs

  • M.W. Wiewel
  • H. Maanen van

Samenvatting

Dit artikel wil een bijdrage leveren tot eenbegrip van de toestand en de ontwikkelingenin de Volksrepubliek China, met name watbetreft het onderwijs.Aan de hand van een historisch overzicht vande ontwikkelingen en veranderingen in hetonderwijs, van het confuciaanse tijdperk tot zorecent mogelijk, proberen wij aan te geven watde doelstellingen van het onderwijs zijn, hoe mendeze heeft trachten te verwezenlijken en welkemoeilijkheden daarbij zijn opgetreden.Deze ontwikkelingen kunnen niet los gezienworden van de gebeurtenissen op politiek eneconomisch terrein waar mogelijk hebben wijdeze, zij het slechts kort, erbij betrokken. Als ideaal voor het confuciaanse onderwijssysteem gold de 'tjuntze', de aristocratischemens. Deze aristocratische mens was vertrouwdmet alle riten en ceremoniën, die in het oudeChina bestonden, en nam die in acht. De deugden waarnaar men werd opgevoed, waren medemenselijkheid, rechtvaardigheid, welvoeglijkheid en wijsheid. Vooral op de medemenselijkheid werd grote nadruk gelegd er bestondechter een onderscheid in verschillende relaties,die elk een eigen norm van medemenselijkheid,rechtvaardigheid, welvoeglijkheid en wijsheidvereisten:

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De ontwikkeling van het onderwijs in de Volksrepubliek China. (2023). Pedagogische Studiën, 50(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16779