The Creativity of the School

Auteurs

  • K. Doornbos

Samenvatting

Ongetwijfeld is de mate waarin een school bij hetdoorvoeren van veranderingen is aangewezen opdeskundige hulp van buitenaf afhankelijk van demate, waarin het schoolteam zelf in staat is in eigenbeheer het onderwijs verder tot ontwikkeling tebrengen, te moderniseren c.q. ingrijpend te reorganiseren. In dit verband is het mogelijk met een nogalpersonifiërende wijze van uitdrukken te sprekenvan de creativiteit van een school. Daarmee wordteen al dan niet aanwezige eigenschap van de schoolals instituut bedoeld: het vermogen tot het zelf envan zich uit doorvoeren van veranderingen en tot hetzelfstandig oplossen van problemen, die zich voordoen bij onderwijsveranderingsprocessen en bij doelgerichte vernieuwing van het onderwijs {educationalchange versus innovatlon). Uit de veelheid van stukken en indrukken, die inbetrekkelijk korte tijd moesten worden verwerkt, zouik hier enkele punten naar voren willen halen, die mijvan belang lijken met het oog op toestanden en ontwikkelingen in ons land. Ik beperk me daarbij tot eenbeknopte weergave van enkele hoofdzaken uit de vierexpert papers en enige kanttekeningen daarbij.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel