Wet en onderwijsverandering. Een oriëntatie.

Auteurs

  • W. Gielen

Samenvatting

In een artikel n.a.v. de publikatie van het Voorontwerp van een wet op het basisonderwijs heeftVan der Linde opgemerkt, dat een bezinning opde betekenis en de funktie van een onderwijswetin het kader van een strategie van onderwijsvernieuwing dringend geboden is. Wie door zo'nuitspraak aangezet op verkenning gaat in hetprobleemveld 'wet en onderwijsverandering'komt al spoedig tot de konklusie, dat aan dezenoodzakelijke bezinning in ons land nog vrijwelalles gedaan moet worden. Mij is althans eensystematische bestudering van vragen in ditprobleemveld binnen de onderwijskunde of ineen interdisciplinair kader niet bekend. Welvinden wij her en der verspreid veel uitsprakenvan Nederlandse onderwijskundigen over wet enonderwijs, maar behoudens enkele uitzonderingen beogen die niet meer dan uiting te gevenaan de frustraties die het geldend recht blijkbaargemakkelijk oproept. Zo valt het om slechts eenenkel voorbeeld te noemen op, dat Van Gelderin een studie over onderwijsveranderingen de wetslechts tweemaal terloops noemt, en dan uitsluitend als remmende faktor. Aan de anderekant staan de juristen en rechtssociologen, diezich in toenemende mate gaan interesseren voorde vraag naar de rol van de wetgeving in hetproces van maatschappelijke veranderingen,maar daarbij tot nu toe aan het onderwij srechtvrijwel voorbijgaan. Voor geciteerde literatuur: zie slot van dit artikel.142bleemveld om daardoor de door Van der Lindegevraagde bezinning op gang te brengen. Ditlijkt mij dringend geboden, omdat in de naastetoekomst een aantal belangrijke wettelijke maatregelen m.b.t. het onderwijs te verwachten zijn.De invoering van de Wet op het voortgezetonderwijs heeft terecht of ten onrechte, iklaat dat nu in het midden het vertrouwen in dewetgeving als instrument van het onderwijsbeleidniet vergroot. Welke funktie kan wetgevinghebben? Kan een wet het gedrag van burgers,

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel