Engelse blauwdruk voor de zeventiger jaren

Auteurs

  • N. Deen

Samenvatting

Hebt u ooit meegemaakt, geachte lezer, dat een onderwijsplan van een Nederlandse minister, op devolgende enthousiaste wijze werd begroet: 'Een brilliante en coherente verklaring van de doelstellingenen prioriteiten voor het onderwijs die de wezenlijkerichtlijnen aangeeft voor de rest van het decennium'.Zo sprak een schrijver in The Times Higher Education Supplement over Education: A Framework forExpansion, het witboek van de Engelse minister vanOnderwijs en Wetenschappen, mevrouw Thatcher.Dit belangrijke regeringsstuk dat u voor 31^pennies kunt bestellen bij de staatsuitgeverij (HerMajesty's Stationery Office, 49 High Holbom,London) is vooral interessant vanuit het gezichtspunt der vergelijkende onderwijskunde. Hoe reageerthet Engelse onderwijssysteem op problemen die wijook kennen zoals bv. de overgang van een elitairsysteem naar massaonderwijs, beperkte financiëlemiddelen, onderscheiden maatschappelijke groeperingen die vinden dat alleen hun onderwijseisen topprioriteit verdienen, e.d.? De Engelse minister diebehalve wat het H.0. betreft niet gerechtigd is omvoor Schotland te spreken stelt dat de jaren zestigbeheerst werden door quantitatieve en demografischefactoren: veel leerlingen moesten in veel scholen doorveel docenten onderwezen worden. Deze druk zal inde zeventiger jaren afnemen, reden waarom men totnieuwe beleidslijnen kan komen. De conservatieveregering heeft derhalve besloten alle aandacht tussennu en 1981 te richten op de volgende gebieden:

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel