Gedrag, handeling en betekenis (II)

Auteurs

  • B. Spiecker

Samenvatting

1. InleidingIn dit artikel gaan we nader in op de relatie tussenCfennisï^teress|,(b^kenistheonè)en de begrippenQgedrag' en 'handeÏÏng^Ivla dë"verscEilIën3ébetekenistheorieën aan deorde te hebben gesteld, is de vraag onontkoombaar op welke wijze deze theorieën de verschillende wetenschapsconcepten hebben beïnvloed.Hierbij zal tevens blijken, dat deze betekenistheorieën in belangrijke mate de inhoud van debegrippen 'gedrag' en 'handeling' bepalen.2. De vraag naar de 'betekenis^In een agogische wetenschap richt men zich inhet algemeen op de beïnvloeding resp. verandering (in een wenselijk geachte richting) van handelingen. Deze wetenschap kan dan ook niet gefundeerd worden in de betekenistheorieën, dieten grondslag liggen aan de 'behavioral sciences'(zie par. 3.1 en 3.2.).Dit argument, zij het in andere bewoordingen,komen we ook tegen in de geesteswetenschappelijke pedagogische beschouwingen; hier weesmen met niet aflatend geduld op het belang vande betekenis van het gedrag, dat binnen een empirischanalytische benadering verloren zou gaan.Wie het kind wil begrijpen, dient aandacht tehebben voor de betekeniswereld van het kind, zoheette het. De opvoedeling is dan ook geen 'organisme', maar een subjekt, een 'vormgevendprincipe' (Langeveld).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel