Leermoeilijkheden als psychologisch probleem
Samenvatting
In het huidige stadium van de ontwikkeling vanhet volksonderwijs in ons land waarin gestreefdWordt naar de verwezenlijking van het algemenemiddelbare onderwijs en naar een duidelijke verbetering van de kwaliteit van het onderwijs,Verdient het probleem van het voorkómen enhet overwinnen van leermoeilijkheden bij schoolkinderen onze bijzondere aandacht. Het probleem leermoeilijkheden en zitten blijven is bijzonder gecompliceerd. De bestudering ervan laat verschillende wijzen van aanpaktoe, maar deze zijn alle gecentreerd rond deVolgende twee belangrijke aspecten: 1) hoe geeftde onderwijzer les (en hoe voedt hij op); 2) hoeleert het kind en hoe verloopt zijn ontwikkelingin verband hiermee. Deze aspecten zijn beideeven essentieel en nauw met elkaar verbonden.Specialisten van verschillende pedagogische wetenschappen richtten hun aandacht of op het eneof op het andere aspect. Zo vormden voor dedidactici het voornaamste object van studie debijzonderheden van het onderwijsleerproces dieofwel leermoeilijkheden creëren ofwel ertoebijdragen om deze te voorkomen en te overwinnen. De psychologen richtten hun aandachtop de bestudering van de psychologische eigenaardigheden van de leerlingen met leermoeilijkheden, op het ontdekken van de afwijkingen inhun leergedrag.