Voorlopig verslag van een empirisch doelstellingenonderzoek: overzicht van de werkzaamheden

Auteurs

  • H.P. Stroomberg

Samenvatting

In dit overzicht geven we een globale beschrijvingvan een doelstellingenonderzoek voor het vakrekenen/wiskunde. De aanleiding om juist ditvak onder de loep te nemen ligt in de omstandigheid dat in ons land evenals in andere landen overwogen wordt om wiskunde in het basisonderwijs op te nemen. Onderzocht werd welkedoelstellingen op dit vakgebied wenselijk zijnvoor alle leerlingen aan het eind van de basisschool èn voor het eind van de leerplicht. Uit praktische overwegingen hebben we hetonderzoek gesplitst in twee delen: n.1. een rekengedeelte en een wiskunde deel. Het rekenen is n.1.een schoolvak met een zeer lange traditie zowelin de basisschool als in de lagere trap van hetvoortgezet onderwijs (l.t.s., l.h.n.o., l.a.v.o.,l.e.a.o.). De moderne wiskunäe is voor de basisschool volkomen nieuw. Informatie voor beidevakken zou niet volgens eenzelfde methode verzameld kunnen worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Voorlopig verslag van een empirisch doelstellingenonderzoek: overzicht van de werkzaamheden. (2023). Pedagogische Studiën, 50(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16793