Diagnostisch onderzoek in de klas, met als toepassing de constructie van 'Analytische Rekenproeven'

Auteurs

  • k. Swinnen
  • R. Vandenberghe

Samenvatting

Deze bijdrage sluit rechtstreeks aan bij een vorigartikel van Dr. Vandenberghe (cf. noot 1). In hetkader van het daarin voorgestelde scholenexperiinent werden een vijftal analytische rekenproevengeconstrueerd. De theoretische opvattingen i.v.m.diagnostische evaluatie als een der momenten van^ct didactisch proces, worden behandeld in heteerste deel van onderhavig artikel. Zij lagen medeöß« de basis van de principes waardoor de auteurs^'ch lieten leiden bij de constructie van de analytische proeven. Deze principes, geformuleerd alseisen gesteld aan analytische schoolproeven voor'^houdsvakken (minder voor vakken zoals lezen,orthografisch schrijven), worden zo concreet'hogelijk voorgesteld in het tweede deel. Het betrefteisen gesteld vanuit respectievelijk het didactischproces, het diagnostisch onderzoek en de dagelijkse'^'aspraktijk. een beknopte beschrijving van het scholen^xperiment 'Polyvalente Beroepsschool', hebben^e erop gewezen dat één van de begeleidingsactiviteiten gericht was op het verzamelen vanrelevante informatie over het niveau van schoolvorderingen bij de eerstejaarsleerlingen. Voorhet leergebied Rekenen konden we vaststellen datsen verder analytisch onderzoek en een daarbijaansluitend correctief optreden vanwege de leer■^racht noodzakelijk wasi. Tijdens een drietalschooljaren werd het analytisch onderzoek en hetcorrectief onderwijs, als kernpunt van de begeleiding in enge zin, verder uitgewerkt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Diagnostisch onderzoek in de klas, met als toepassing de constructie van ’Analytische Rekenproeven’. (2023). Pedagogische Studiën, 50(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16797